El Dr. Joaquim Blas, nomenat vicedegà de la Facultat Antoni Gaudí

Barcelona, març 2016 - General

Prevere de la diòcesi de Lleida, és doctor en teologia, professor ordinari d'Història de l'Església a la FHEAG i professor de patrologia a l'IREL

Per exercir aquesta responsabilitat demana a Déu "la força per rectificar cada cop que no exerceixi el càrrec amb fidelitat i humilitat fidelitat, perquè he de creure en aquest projecte universitari, i humilitat, perquè he de fer-ho tocant de peus a terra"

Barcelona, 1 de març de 2016. El Gran Canceller de l’Ateneu Universitari Sant Pacià, Mons. Joan Josep Omella, ha nomenat el Dr. Joaquim Blas i Pastor, prevere de la diòcesi de Lleida, com a nou vicedegà de la Facultat Antoni Gaudí d’Història, Arqueologia i Arts Cristianes (FHEAG), de la qual n'és degà el Dr. David Abadias i Aurín.

El Dr. Joaquim Blas i Pastor (Calp, Alacant; 17 de febrer de 1970) va cursar el batxillerat en Teologia per la Facultat de Teologia de Catalunya, es va llicenciar en Teologia -especialitat Patrística- per la Facultat de Teologia de la Universitat San Dámaso (Madrid) i posteriorment va obtenir el doctorat per la mateixa Universitat amb la tesi: "Salus carnis: hermenéutica de las imágenes conviviales en la teología de Ireneo de Lyon" (UESD, 2014). Ha participat com a ponent a diferents congressos, amb aportacions sobre la teologia de Ireneu de Lió, el gnosticisme i els orígens del cristianisme, sobretot en la Facultat de Filologia Cristiana i Clàssica San Justino de la Universitat San Dámaso.

És professor ordinari d'Història de l'Església a la Facultat Antoni Gaudí d’Història, Arqueologia i Arts Cristianes i professor de patrologia a l'Institut de Recerca i Estudis Religiosos de Lleida (IREL). Actualment també imparteix un curs d'especialització a la Facultat de Teologia de Catalunya sobre Bíblia i Pares de l'Església.

Ordenat prevere a Lleida, el 10 de setembre de 2006, Mn. Joaquim Blas és rector de les parròquies de la Mare de Déu de la Mercè, a Almacelles (Segrià), i de l'Assumpció de Maria, a Sucs (Segrià). És membre del consell presbiteral de la diòcesi de Lleida.

El Dr. Joaquim Blas, que agraeix "a l'Església la seva confiança" pel nomenament, que considera "un do", demana a Déu "la força per rectificar cada cop que no exerceixi el càrrec amb fidelitat i humilitat". "Fidelitat -de fides, fe-, perquè he de creure en aquest projecte universitari, i humilitat -d’humus, terra-, perquè he de fer-ho tocant de peus a terra", ha afirmat.

La Facultat Antoni Gaudí d’Història, Arqueologia i Arts Cristianes

La Facultat Antoni Gaudí d’Història, Arqueologia i Arts Cristianes, impulsada per l’Arquebisbat de Barcelona, és la primera en rebre l’aprovació vaticana per a oferir estudis en arqueologia, després de les institucions eclesiàstiques de Roma i Jerusalem; la quarta, en oferir història de l'Església, juntament amb institucions que tenen la seva seu a Roma, Polònia i Mèxic; i l'única que combina aquests dos estudis amb l'art cristià. La FHEAG és la tercera facultat eclesiàstica de Catalunya, juntament amb les de Teologia (FTC) i de Filosofia (FFC); les tres estan integrades en l’Ateneu Universitari Sant Pacià, constituït l’1 d’octubre de 2015 com una institució universitària que promou la docència i la recerca sobre les àrees centrals del pensament cristià, el rector del qual és el Dr. Armand Puig i Tàrrech.

Els estudis de la FHEAG, que enguany han començat el segon curs de Grau i han activat el Màster en Història i Patrimoni Cultural de l’Església (en conveni amb la URL), segueixen els criteris de la Santa Seu i, paral·lelament, els del sistema educatiu de Bolonya. El currículum inclou un primer cicle o Grau de tres anys, un segon cicle o màster de dos –d’especialització en història de l’Església, arqueologia i art, i patrimoni de l’Església–, i un tercer cicle o doctorat. Hi ha dos departaments: el d'Història de l’Església i el d’Arqueologia i Art Cristià.

El curs vinent (2016-2017), la Facultat Antoni Gaudí impartirà el primer Diploma de Música Sacra de Catalunya, en col·laboració amb l'Abadia de Montserrat.

Òscar Bardají
Departament de Premsa de l’Ateneu Universitari Sant Pacià