Els alumnes d'Introducció a l'Arqueologia Cristiana visiten el Centre Arqueològic de l'Almoina, a València

10 de juny de 2019 - General

Els alumnes d'Introducció a l'Arqueologia Cristiana del Grau d'Història, Arqueologia i Arts de la Facultat Antoni Gaudí han estat a València per visitar el Centre Arqueològic de l'Almoina amb un guia d'excepció: l'investigador Albert Ribera, arqueòleg municipal del Servei d’Arqueologia (SIAM) des de 1981 i director d’aquest centre des de 2003, així com director tècnic del Centre Arqueològic de L’Almoina.

Aquest centre Arqueològic alberga troballes que van des del segle II aC fins al segle XIV, sobre una superfície de 2.500 m2, excavada entre 1985 i 2005. Entre les fases arqueològiques identificables hi ha restes identificables d’un complex cristià entorn del fòrum que es posa en relació amb el judici del màrtir Vicent, datables entre el segle IV i V de la primera València Cristiana. Posteriorment es construeix la catedral i baptisteri; de finals mitjan segle VI i del segle VII. Al segle VII cal atribuir la monumentalització del lloc de memòria primegènia i les tombes monumentals que es van alçar al seu voltant.

A l’Almoina també s’hi pot veure l’anomenada per la tradició “Presó de Sant Vicent”, però que en realitat és una cambra annexa a l’absis de la catedral per la banda sud i que contenia presumiblement les relíquies de sant Vicent i la tomba del bisbe Justinià de València, com a enterrament ad sanctos, així com segurament dels seus successors a la cúria valentina.

Les ruïnes de l'Almoina van quedar a l'aire arran de l'enderroc a mitjan segle XX d'unes cases en el solar on es troben amb el fi d'eixamplar la contigua Basílica de la Mare de Déu dels Desemparats. Aquesta obra d'ampliació de la basílica es va anar ajornant i, finalment, davant el gran valor arqueològic de les ruïnes, es va decidir mostrar-les al públic. El nom de l'Almoina respon a l'edifici que hi havia en l'actual solar del Centre Arqueològic, una institució de socors per als pobres fundada durant el segle XIV i l'edifici de la qual fou enderrocat cap al 1910.

La sortida de la Facultat Antoni Gaudí i s'emmarca dins les visites programades d'Introducció a l'Arqueologia Cristiana de Grau, però també ha estat oberta per la resta d'alumnes i professors de la Facultat. Ha estat organitzada per la Dra. Cristina Godoy, professora de l'assignatura.