Visita al Museu bíblic Marc Chagall

- General

Com a culminació i celebració del final del curs de l’assignatura “Marc Chagall i la Torà”, el passat dijous 16 de febrer, vam fer una visita al Museu bíblic Marc Chagall de Niça on s’exposen les obres del pintor de Vitebsk sobre passatges bíblics. I de debò que no hi podia haver millor celebració perquè l’obra de Chagall ja ho és en ella mateixa. Una exultant celebració de la vida, dels somnis, de l’amor i dels records. D’una tradició jueva centreeuropea que malauradament ha estat esborrada de la faç de la terra.

Les obres bíbliques es poden veure al Museu Nacional Marc Chagall. En un principi les pintures semblaven destinades a decorar la Chapelle du Calvaire a Vence, com si Chagall desitgés també tenir una capella per a ell com ho havien fet Picasso amb la chapelle de la Paix i Matisse amb la del Rosaire.

Les pintures ara llueixen en les espaioses sales del museu de Niça plenes de llum i dels colors amb els que Chagall transmetia els seus sentiments a les figures que pintava. La coloració hi és fonamental; es diu que l’artista no va voler flors al jardí del museu perquè res no fes ombra al color dels olis, que ens transmet tota la força i la intensitat del missatges bíblic. El propi Marc Chagall ho va dir en la inauguració del Museu: “Per a mi la perfecció en l´art i en la vida brota d’aquesta font bíblica. M’ha semblat sempre i em sembla encara que es la font de poesia més gran de tots els temps. Des de llavors he buscat aquest reflex en la vida i en l´art. La Bíblia es com una ressonància de la natura i jo he tractat sempre de transmetre aquest secret.”

Passejar per les sales del Museu i contemplar les immenses obres és com submergir-se en un somni, on les coses no son mai al seu lloc; les cabres volen pel cel, els violinistes contemplen la nit estrellada des de les teulades, els galls son quasi humans i els rams de flors son com núvols en el cel. Tot lligat en un passatge bíblic en el que també hi apareix Jesús crucificat com una representació de la sofrença del poble jueu.
A la visita al museu i als seus arxius on centenars d’obres de Chagall esperen dormides en la calma a ser mostrades en les sales del Museu ens va acompanyar amablement Monsieur Couderc que és el seu director científic i ens va anar explicant les interioritats del museu i les anècdotes que sempre es repleguen en aquests indrets.
A la tarda vam visitar el poble de Vence on havia viscut Chagall i on és troba la Capella del Calvari. Ens va acompanyar el President de l´Associació del Patrimoni religiós de la localitat que havia conegut personalment Marc Chagall i que en guardava saboroses anècdotes i records. Ens va mostrar la catedral de Vence que es la més petita del món. El dia es va acabar amb l’ofici de vespres a la capella del Rosari, decorada amb els traços contundents de Matisse.

Un dia ple de la lírica, el color i l´alegria quasi innocent de March Chagall. Tornàvem tard a Barcelona conscients d’ haver assistit a una celebració.

Jordi Cervera Valls (Facultat de Teologia de Catalunya | Facultat Antoni Gaudí), professor del curs “Març Chagall i la Torà”.
Miquel Llimona Balcells, conferenciant convidat del curs.